Yrjönkatu 8

00120 Helsinki FINLAND ----------- Map/Kartta

Also home of the American Bookshop (special list of computer books)

 phone +358-9-441901

Mon-Fri / Ma-Pe 11:00-18:00 Sat / La 11:00-14:00

(other times possible by appointment)

info@soundcenter.fi  

Hinnasto/PriceList


Acoustics of Finland AE-2X
Outlaw
Dolby Digital
Letter to Boston Audio Society re DVDs and Regions

(in Finnish/Suomeksi)


Pickering
Telarc/Decca CD's
Home Theater
DVD 5.1 Films
Other/Muut
Nordic Press

(this page in English)

Huhtikuu 2001 HiFi Lehti

STILL GOING STRONG

ROBERT WOODS – SUOMEN HIFIMYYNNIN URANURTAJA

Robert Woods perusti vuonna 1970 Helsinkiin silloin ainutlaatuisen liikkeen, jossa myytiin vain hifiä. Muutaman vuoden tauon jälkeen hän palvelee jälleen hyvästä äänestä kiinnostuneita.

++++++

Tapiolan puutarhakaupungin kansainvälinen maine houkutteli 1960 luvun lopulla USA:sta nuoren miehen tutustumaan suomalaiseen muotoiluun. New Yorkista kotoisin oleva Robert Woods, väitöskirjansa vasta Miciganin yliopistosta kirjoittanut filosofian tohtori ja kemian insinööri, halusi perehtyä Tapiolaan ja osti menolipun Suomeen.

Perässä tuli rahtipostina oma AR:n levysoitin joka tietysti vaurioitui matkalla. Vetomoottorin akseli oli vääntynyt. Robert Woods kirjoitti valmistajalle ja kysyi mistä löytyisi uusi moottori. Vastaus tuli aikanaan moottorin kera koska Suomessa kuten muuallakaan Euroopassa ei ollut maahantuojaa eikä jälleenmyyjää. 

Asioiden tärkeysjärjestys muuttui, Tapiola jäi ja ajatus aloittaa AR:n maahantuonti sai siivet alleen. Varsinkin kun Hollannissa oltiin juuri aloittamassa uutta tehdasta. Näin käynnistyi yhden levysoittimen moottorin vääntyneestä akselista vuonna 1970 Sound Center. Aluksi Helsinkiin ja myöhemmin kahdeksaan muuhun kaupunkiin. Pian edustusvalikoimaan tuli Marantz, Harman-Kardon, JBL, TEAC, Nakamichi, Pickering, Koss jne. 

OIKEUDEN KAUTTA VOITTOON 

Sound Centerin uran alku ei kuitenkaan ollut ongelmaton. Yhteiseen kattojärjestöön kuuluvat kodinkonekauppiaat eivät suopeasti katsoneet uutta järjestöön kuulumatonta yrittäjää joka vielä toteutti vakiintuneesta käytännöstä poikkeavaa hinnoittelua ja 3 - 5 vuoden takuuaikaa jota kilpailijat pitivät ylipitkänä. Asiakkaat ottivat pitkän takuuajan innoissaan vastaan. Tämä eripura johti lopulta siihen että Sound Center haastettiin oikeuteen loukkaavista lausunnoista.  

Kyse oli kovaäänisten vertailevasta markkinoinnista jossa vertailuasetelma oli hyvin arveluttava. Sound Center haastoi vuorostaan toisen osapuolen oikeuteen virheellisestä ja harhaanjohtavasta vertailevasta myynnistä. Oikeus käsitteli asiaa aikansa ja totesi päätöksessään että vertaileva markkinointi oli järjestetty asiakasta harhauttavalla tavalla kuten Sound Center oli oikeudessa esittänyt. Samalla oikeus totesi Helsingin Kauppakamria kuultuaan että Sound Centerin reagointi kilpailevien tuotteiden vertailusta oli oikeutettua itsepuolustusta.  

Tämä oikeudenkäynti antoi Suomeen kaikelle kaupankäynnille ennakkopäätöksen vertailevasta markkinoinnista. Päätöksen mukaan vertailu on tehtävä rehellisesti ja puolueettomasti. Asiasta noussut kohu laantui aikanaan ja Suomen Hi-Fistäminen pääsi jatkumaan varmasti terveemmillä ja asiakkaan paremmin huomioivilla pelisäännöillä. 

NAD'IN SYNTY 

Valmistajat alkoivat vähitellen lisätä laitteisiinsa kaikenlaisia merkkivaloja ja painikkeita, jotka eivät parantaneet mitenkään äänentoistoa. Niiden tärkeys ohitti Woodsin mukaan vähitellen asian ytimen eli hyvän äänentoiston.  

Erilaisten pinnallisten ominaisuuksien lisääminen ei rasita lainkaan samalla tavalla suunnittelua kuin virheettömään toistoon tähtäävä piirisuunnittelu. Muuttamalla nuppien paikkoja ja merkkivalojen värejä on helppoa, halpaa ja nopeata tuoda uusi malli markkinoille vaikka joka kuukausi. Myyjän työtä tällainen uusien mallien tuottaminen helpottaa sillä mitään todella uutta ei "uusista" malleista tarvitse oppia. Ostaja tekee päätöksensä hyvin usein pelkästään nappuloiden ja värivalojen perusteella joten myyntitapahtumasta tulee myös nopea sillä myyjän ei tarvitse paneutua äänentoiston ominaisuuksien esittelyyn eikä edes tietää siitä kovin paljoa. 

1970 -luvun lopulla pidettiin Maltalla kauaskantoinen kokous. Joukko AR:n suunnittelijoita ja maahantuojia kokoontui uuden yhtiön perustavaan kokoukseen. Tästä sai alkunsa vuonna 1977 New Acoustic Dimension eli NAD. Robert Woodsista tuli yksi NAD:n perustajista, osakkeenomistajista ja hallituksen jäsen.

NADin toiminta linjattiin selkeästi. Tehtävänä oli valmistaa kohtuuhintaisia äänentoistolaitteita hyvälaatuisista komponenteista ilman mitään turhia painonappeja, säätöjä ja merkkivaloja.  

"Laitteet eivät saa olla kuin Tokyo by Night", Woods kuvailee ajatuksiaan. Ihanneostajaksi kaavailtiin nuorta opiskelijaa jolla on rajallisesti rahaa ja jolla näin ei ole varaa tehdä väärää investointia. 

Ratkaisu osoittautui toimivaksi ja samaa periaatetta käytettin, kun Sound Center alkoi valmistuttua omia kaiuttimia Acoustics of Finland -merkillä.  

"Tavoitteena oli kohtuuhintainen, hyvistä komponenteista koottu ja äänentoistollisesti suoraviivainen toteutus ilman mitään muotoilullisia kikkoja muotiväreineen." Woods pitää erityisen tärkeänä luonnollisen bassotoiston ja kumisevan jumputuksen eron havainnollistamista. "Bassotoiston esittelemiseen tarvitaan sopivaa musiikkimateriaalia kuten urut ja bassorummut sekä reilusti aikaa." 

HARRASTAJIEN TARPEET HUOMIOON 

"On helppoa luokitella Hi-Fi harrastajat sen mukaan kuinka paljona rahaa he ovat laitteisiinsa kuluttaneet." Arvosteluasteikkona on markka ja tätä asteikkoa valitettavan usein käytetään. Oikeampi tapa olisi mitata rahan käytön mielekkyys, eli onko sijoitettu oikeisiin ja tarpellisiin asioihin vai statukseen", Woods toteaa. 

Woodsin mukaan suurten valmistajien massatuotteiden ja todella kalliiden laitteiden myynnin väliin putoaa joukko asiakkaita, jotka hakevat hyvää äänentoistoa mutta eivät ole valmiita maksamaan "snob-laitteiden" hinnassa olevaa kohtuutonta kuuluisan nimen lisää. [RFW:n nootti: jolla ei aina välttämättä ole mitään tekemistä huippulaadun kanssa.] Hän toivoo, että laitevalmistajat tunnistavat tämän ryhmän tarpeet paremmin huomioon suunnittellesaa laitteita.  

"Hyvän äänentoiston toteuttamisen ei tarvitse olla ylettömän kallista mutta sitä ei saa ilmaiseksi. Asiallinen äänentoistolaitteisto ei ole kuin pesukone joka jätetään yksikseen tekemään tehtävänsä. Äänentoistoon sijoittaminen on sijoittamista elämyksiin ja omaan arvokkaaseen vapaa-aikaan." 

EI KULTAKORVA-AJATTELUA 

PC-innostus sai Woodsin perustamaan Sound Centerille aputoiminimen Program Centerin joka keskittyi tietotekniikan kirjojen ja ohjelmien maahantuontiin ja myyntiin. Varsinaiseksi menestykseksi osoittauti Windows 3.0 jonka hinnasta riisuttiin kaikki ylimääräinen pois. Suorat yhteydet kustantajiin USA:ssa mahdollistivat kirjatoimitukset jopa alle viikossa ja silti USA:n hinnoilla.  

Henkilökohtainen kiinnostus kirjallisuuteen vei miehen mennessään ja pian syntyi American Bookshop. Tietotekniikan kirjallisuuden rinnalle tuli laaja valikoima historiaa, filosofiaa, kulttuureja ja ruokaa käsitteleviä kirjoja. Helsingin Sanomien kulttuuritoimittajat nimesivät American Bookshopin "must" paikaksi. 

Vuosituhannen vaihteessa alkanut kotiteatteri-innostus synnytti uuden asiakaskunnan jolle hyvä äänentoisto on etusijalla. Kotiteatterin äänentoistosta tuli Sound Centerin uusi työmaa joka veti Woodsin takaisin lempityöhön, äänen toistoon mutta nyt monikanavaisena hyvän kuvan kanssa. 

Kultakorva ajatteluun Woods ei kuitenkaan usko.  

"Tärkeintä on että tavallinen kuuntelija huomaa laadun ja jos toistolaitteisto on hyvälaatuinen, näin myös tapahtuu." Woods rinnastaa kuulon näkö- ja makuaisteihin. "Kun ihminen saa kokea jonkin todella vaikuttava maiseman, vaikka Kalliovuoret, jää se muistiin voimakkana ja miellyttävänä. Myös todella hyvän maun kokeminen jättää pysyvän positiivisen muistikuvan. Sitä ei aika murenna. Sama pätee äänentoistoon. Kun kerran on kokenut hyvän äänentoiston, palaa se muistiin kuin valokuva."  

[ Extra: Woods kertoo miten muutaman vuosikymmenen aikana asiakaskunnan mieltymykset uuden sukupolven myötä ovat muuttuneet. Laitteiden ufomainen ulkoasu on päässyt etusijalle. Nappulaviidakko ja kauko-ohjain mania on syrjäyttänyt odotukset hyvästä äänentoistosta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa sillä yhä useammin nämä uuden sukupolven nuoret ilmestyvät nyt liikkeeseen etsimään pelkistettyjä ratkaisuja. Heille luonnollinen äänentoisto ja kohtuullinen mutta turvallinen investointi on tärkein ja he todella keskittyvät olennaisen etsimiseen. He eivät ole etsimässä Tokion yövaloja.]

 Harkiten valittu ratkaisu ilman ylimääräisiä kikkailuja antaa aina omistajalleen eniten miellyttäviä elämyksiä vaikka kertainvestointi saattaakin tuntua korkealta. Kovaäänisjohtojen markkinoinnissa laatuun vetoaminen on Woodsin mielestä mennyt kuitenkin mauttomuuksiin.  

Tuhansia ja kymmeniätuhansia markkoja maksavat valmiit kaapelit eivät haneltä kiitosta saa. Internetissä on useampiakin Hi-Fi keskustelufoorumeja joilla Woods on useasti perännyt tietoa siitä, miksi tuhansien dollarien hintainen kaapeli on parempi kuin tukeva tavallinen kuparikaapeli mutta selkeätä vastausta ei ole löytynyt. Ainoastaan tiedeyhteisölle esitettynä kysymyksenä Woodsilla on selkeä vastaus: väitteet erikoiskaapeleiden erinomaisuudesta ovat täysin perättömiä. Erikoiskaapelista innostuneet ovat vain väittäneet että "kultakaapeleilla" ääni on parempi. Woods uskoo että käyttäjä kokee ylihinnoitellun kaapelin hankinnasssa älyllisen ristiriidan (cognitive dissonance) jota ei kuitenkaan voi tunnustaa.  

Paljon tärkeämpänä hän pitää vahvistimen ja kovaäänisen liittimien puhtautta. Rahaa säästyy rutkasti kun uusien kaapeleiden hankinnan sijaan puhdistaa hapettumat pois liittimistä ja kaapelin päistä. Tästä Woodsilla on omakohtaisia asiakaskokemuksia. "Vasta tehtaan pakkauksesta otetun kovaäänisen toimimattomuus onkin johtunut vahvistimen hapettuneista liittimistä. Pestäänhän autotkin useammin kuin viiden vuoden välein." 

UUSIA MERKKEJÄ VANHOIN  

Kotiteatterin monikanavainen äänentoisto on uusi alue jossa uskomusten ja todellisen tiedon määrä on lähes tasapainossa. Alkuinnostuksessa usein yhä tyydytään joukkoon erikokoisia ja laatuisia kovaäänisiä joiden uskotaan antavan luonnonmukaisen toiston. Koska Dolby 5.1:n kaikki viisi kanavaa ja uuden 6.1:n kuusi kanavaa ovat täysikaistaisia, on Woodsin mielestä huomattavasti nykyistä enemmän kiinnitettävä huomiota kaikkien kovaäänisten tasalaatuisuuteen.  

Usko hyvään laatuun ja pelkistettyihin ratkaisuihin on ollut Woodsin motto Sound Centerin perustamisesta lähtien. Hän uskalsi tuoda markkinoille Suomessa täysin tuntemattomia merkkejä [kuten esimerkiksi AR, Nakamichi, Marantz, Harman-Kardon ja Pickering.] Uskallusta riitti vaikka hänelle Suomessa vakuutettiin että me emme tarvitse uusia Hi-Fi merkkejä kauppoihin. Meillähän on jo Salora. Samaa periaatetta Woods toteuttaa nyt kotiteatterin äänentoiston ratkaisuissa.  

Sound Centerin nykyinen edustus, amerikkalainen Outlaw on Suomessa tuntematon merkki, jonka ulkoasu on hillitty, eikä siinä loista Tokion yövaloja. Merkin suunnitelun takana ovat aikoinaan NAD:n käynnistäneet avainhenkilöt. "Omat NADin osakkeeni myin muuten jo runsaat 10 vuotta sitten, kun yritys päätti aloittaa tuotannon Kiinassa Tiananmenin aukion mielenosoitusten aikaan", Woods huomauttaa. Hän on nyt mukana luomassa koko Euroopan kattavaa Outlaw- myyntiverkostoa.  

Robert Woodsin mielimusiikkia on klassinen orkestri- ja kamariorkesterimusiikki. Levyvalikoimasta löytyy myös runsaasti perinteistä jazzia ja folk-musiikkia sekä kuten hän itse määrittelee, "Simon & Garfunkel" tyyppistä tuotantoa. Toistolaitteina on luonnollisesti Acoustics of Finland AE-2X kaiuttimet kytkettynä NAD 7240 viritinvahvistimeen ja tietysti eri huoneessa Outlaw 1050 6.1 Dolby kotiteatteri viritinvahvistin, 6 kappaletta AE-2X kaiuttimia ja amerikkalainen Atlamtic Technology sub-woofer sekä uusi Avide/Malata-DVD soitin.

Ks:  Jo 30 Vuotta Korkealaatuista Hifiä!

Are you an AV professional?

Follow industry developments with Chameleon Oy's "AV Reporter"

  

 

_________