(this
page in English)
Huhtikuu
2001 HiFi Lehti
STILL GOING
STRONG
ROBERT WOODS SUOMEN
HIFIMYYNNIN URANURTAJA
Robert Woods perusti vuonna
1970 Helsinkiin silloin ainutlaatuisen liikkeen, jossa
myytiin vain hifiä. Muutaman vuoden tauon jälkeen
hän palvelee jälleen hyvästä
äänestä kiinnostuneita.
++++++
Tapiolan puutarhakaupungin
kansainvälinen maine houkutteli 1960 luvun lopulla
USA:sta nuoren miehen tutustumaan suomalaiseen muotoiluun.
New Yorkista kotoisin oleva Robert Woods,
väitöskirjansa vasta Miciganin yliopistosta
kirjoittanut filosofian tohtori ja kemian
insinööri, halusi perehtyä Tapiolaan ja osti
menolipun Suomeen.
Perässä tuli rahtipostina
oma AR:n levysoitin joka tietysti vaurioitui matkalla.
Vetomoottorin akseli oli vääntynyt. Robert Woods
kirjoitti valmistajalle ja kysyi mistä löytyisi
uusi moottori. Vastaus tuli aikanaan moottorin kera koska
Suomessa kuten muuallakaan Euroopassa ei ollut maahantuojaa
eikä jälleenmyyjää.
Asioiden tärkeysjärjestys
muuttui, Tapiola jäi ja ajatus aloittaa AR:n
maahantuonti sai siivet alleen. Varsinkin kun Hollannissa
oltiin juuri aloittamassa uutta tehdasta. Näin
käynnistyi yhden levysoittimen moottorin
vääntyneestä akselista vuonna 1970 Sound
Center. Aluksi Helsinkiin ja myöhemmin kahdeksaan
muuhun kaupunkiin. Pian edustusvalikoimaan tuli Marantz,
Harman-Kardon, JBL, TEAC, Nakamichi, Pickering, Koss
jne.
OIKEUDEN KAUTTA
VOITTOON
Sound Centerin uran alku ei
kuitenkaan ollut ongelmaton. Yhteiseen
kattojärjestöön kuuluvat kodinkonekauppiaat
eivät suopeasti katsoneet uutta
järjestöön kuulumatonta
yrittäjää joka vielä toteutti
vakiintuneesta käytännöstä poikkeavaa
hinnoittelua ja 3 - 5 vuoden takuuaikaa jota kilpailijat
pitivät ylipitkänä. Asiakkaat ottivat
pitkän takuuajan innoissaan vastaan. Tämä
eripura johti lopulta siihen että Sound Center
haastettiin oikeuteen loukkaavista lausunnoista.
Kyse oli kovaäänisten
vertailevasta markkinoinnista jossa vertailuasetelma oli
hyvin arveluttava. Sound Center haastoi vuorostaan toisen
osapuolen oikeuteen virheellisestä ja harhaanjohtavasta
vertailevasta myynnistä. Oikeus käsitteli asiaa
aikansa ja totesi päätöksessään
että vertaileva markkinointi oli järjestetty
asiakasta harhauttavalla tavalla kuten Sound Center oli
oikeudessa esittänyt. Samalla oikeus totesi Helsingin
Kauppakamria kuultuaan että Sound Centerin reagointi
kilpailevien tuotteiden vertailusta oli oikeutettua
itsepuolustusta.
Tämä oikeudenkäynti
antoi Suomeen kaikelle kaupankäynnille
ennakkopäätöksen vertailevasta
markkinoinnista. Päätöksen mukaan vertailu on
tehtävä rehellisesti ja puolueettomasti. Asiasta
noussut kohu laantui aikanaan ja Suomen Hi-Fistäminen
pääsi jatkumaan varmasti terveemmillä ja
asiakkaan paremmin huomioivilla
pelisäännöillä.
NAD'IN SYNTY
Valmistajat alkoivat
vähitellen lisätä laitteisiinsa kaikenlaisia
merkkivaloja ja painikkeita, jotka eivät parantaneet
mitenkään äänentoistoa. Niiden
tärkeys ohitti Woodsin mukaan vähitellen asian
ytimen eli hyvän äänentoiston.
Erilaisten pinnallisten
ominaisuuksien lisääminen ei rasita lainkaan
samalla tavalla suunnittelua kuin
virheettömään toistoon
tähtäävä piirisuunnittelu. Muuttamalla
nuppien paikkoja ja merkkivalojen värejä on
helppoa, halpaa ja nopeata tuoda uusi malli markkinoille
vaikka joka kuukausi. Myyjän työtä
tällainen uusien mallien tuottaminen helpottaa
sillä mitään todella uutta ei "uusista"
malleista tarvitse oppia. Ostaja tekee
päätöksensä hyvin usein
pelkästään nappuloiden ja värivalojen
perusteella joten myyntitapahtumasta tulee myös nopea
sillä myyjän ei tarvitse paneutua
äänentoiston ominaisuuksien esittelyyn eikä
edes tietää siitä kovin
paljoa.
1970 -luvun lopulla pidettiin
Maltalla kauaskantoinen kokous. Joukko AR:n suunnittelijoita
ja maahantuojia kokoontui uuden yhtiön perustavaan
kokoukseen. Tästä sai alkunsa vuonna 1977 New
Acoustic Dimension eli NAD. Robert Woodsista tuli yksi NAD:n
perustajista, osakkeenomistajista ja hallituksen jäsen.
NADin toiminta linjattiin
selkeästi. Tehtävänä oli valmistaa
kohtuuhintaisia äänentoistolaitteita
hyvälaatuisista komponenteista ilman mitään
turhia painonappeja, säätöjä ja
merkkivaloja.
"Laitteet eivät saa olla kuin
Tokyo by Night", Woods kuvailee ajatuksiaan. Ihanneostajaksi
kaavailtiin nuorta opiskelijaa jolla on rajallisesti rahaa
ja jolla näin ei ole varaa tehdä
väärää
investointia.
Ratkaisu osoittautui toimivaksi ja
samaa periaatetta käytettin, kun Sound Center alkoi
valmistuttua omia kaiuttimia Acoustics of Finland
-merkillä.
"Tavoitteena oli kohtuuhintainen,
hyvistä komponenteista koottu ja
äänentoistollisesti suoraviivainen toteutus ilman
mitään muotoilullisia kikkoja
muotiväreineen." Woods pitää erityisen
tärkeänä luonnollisen bassotoiston ja
kumisevan jumputuksen eron havainnollistamista.
"Bassotoiston esittelemiseen tarvitaan sopivaa
musiikkimateriaalia kuten urut ja bassorummut sekä
reilusti aikaa."
HARRASTAJIEN TARPEET
HUOMIOON
"On helppoa luokitella Hi-Fi
harrastajat sen mukaan kuinka paljona rahaa he ovat
laitteisiinsa kuluttaneet." Arvosteluasteikkona on markka ja
tätä asteikkoa valitettavan usein
käytetään. Oikeampi tapa olisi mitata rahan
käytön mielekkyys, eli onko sijoitettu oikeisiin
ja tarpellisiin asioihin vai statukseen", Woods
toteaa.
Woodsin mukaan suurten valmistajien
massatuotteiden ja todella kalliiden laitteiden myynnin
väliin putoaa joukko asiakkaita, jotka hakevat
hyvää äänentoistoa mutta eivät ole
valmiita maksamaan "snob-laitteiden" hinnassa olevaa
kohtuutonta kuuluisan nimen lisää. [RFW:n
nootti: jolla ei aina välttämättä ole
mitään tekemistä huippulaadun kanssa.]
Hän toivoo, että laitevalmistajat tunnistavat
tämän ryhmän tarpeet paremmin huomioon
suunnittellesaa laitteita.
"Hyvän äänentoiston
toteuttamisen ei tarvitse olla ylettömän kallista
mutta sitä ei saa ilmaiseksi. Asiallinen
äänentoistolaitteisto ei ole kuin pesukone joka
jätetään yksikseen tekemään
tehtävänsä. Äänentoistoon
sijoittaminen on sijoittamista elämyksiin ja omaan
arvokkaaseen vapaa-aikaan."
EI
KULTAKORVA-AJATTELUA
PC-innostus sai Woodsin perustamaan
Sound Centerille aputoiminimen Program Centerin joka
keskittyi tietotekniikan kirjojen ja ohjelmien
maahantuontiin ja myyntiin. Varsinaiseksi menestykseksi
osoittauti Windows 3.0 jonka hinnasta riisuttiin kaikki
ylimääräinen pois. Suorat yhteydet
kustantajiin USA:ssa mahdollistivat kirjatoimitukset jopa
alle viikossa ja silti USA:n hinnoilla.
Henkilökohtainen kiinnostus
kirjallisuuteen vei miehen mennessään ja pian
syntyi American Bookshop. Tietotekniikan kirjallisuuden
rinnalle tuli laaja valikoima historiaa, filosofiaa,
kulttuureja ja ruokaa käsitteleviä kirjoja.
Helsingin Sanomien kulttuuritoimittajat nimesivät
American Bookshopin "must" paikaksi.
Vuosituhannen vaihteessa alkanut
kotiteatteri-innostus synnytti uuden asiakaskunnan jolle
hyvä äänentoisto on etusijalla. Kotiteatterin
äänentoistosta tuli Sound Centerin uusi
työmaa joka veti Woodsin takaisin
lempityöhön, äänen toistoon mutta nyt
monikanavaisena hyvän kuvan
kanssa.
Kultakorva ajatteluun Woods ei
kuitenkaan usko.
"Tärkeintä on että
tavallinen kuuntelija huomaa laadun ja jos toistolaitteisto
on hyvälaatuinen, näin myös tapahtuu." Woods
rinnastaa kuulon näkö- ja makuaisteihin. "Kun
ihminen saa kokea jonkin todella vaikuttava maiseman, vaikka
Kalliovuoret, jää se muistiin voimakkana ja
miellyttävänä. Myös todella hyvän
maun kokeminen jättää pysyvän
positiivisen muistikuvan. Sitä ei aika murenna. Sama
pätee äänentoistoon. Kun kerran on kokenut
hyvän äänentoiston, palaa se muistiin kuin
valokuva."
[ Extra: Woods kertoo miten
muutaman vuosikymmenen aikana asiakaskunnan mieltymykset
uuden sukupolven myötä ovat muuttuneet. Laitteiden
ufomainen ulkoasu on päässyt etusijalle.
Nappulaviidakko ja kauko-ohjain mania on
syrjäyttänyt odotukset hyvästä
äänentoistosta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa
sillä yhä useammin nämä uuden sukupolven
nuoret ilmestyvät nyt liikkeeseen etsimään
pelkistettyjä ratkaisuja. Heille luonnollinen
äänentoisto ja kohtuullinen mutta turvallinen
investointi on tärkein ja he todella keskittyvät
olennaisen etsimiseen. He eivät ole etsimässä
Tokion yövaloja.]
Harkiten valittu ratkaisu
ilman ylimääräisiä kikkailuja antaa aina
omistajalleen eniten miellyttäviä
elämyksiä vaikka kertainvestointi saattaakin
tuntua korkealta. Kovaäänisjohtojen
markkinoinnissa laatuun vetoaminen on Woodsin mielestä
mennyt kuitenkin mauttomuuksiin.
Tuhansia ja kymmeniätuhansia
markkoja maksavat valmiit kaapelit eivät haneltä
kiitosta saa. Internetissä on useampiakin Hi-Fi
keskustelufoorumeja joilla Woods on useasti perännyt
tietoa siitä, miksi tuhansien dollarien hintainen
kaapeli on parempi kuin tukeva tavallinen kuparikaapeli
mutta selkeätä vastausta ei ole löytynyt.
Ainoastaan tiedeyhteisölle esitettynä
kysymyksenä Woodsilla on selkeä vastaus:
väitteet erikoiskaapeleiden erinomaisuudesta ovat
täysin perättömiä. Erikoiskaapelista
innostuneet ovat vain väittäneet että
"kultakaapeleilla" ääni on parempi. Woods uskoo
että käyttäjä kokee ylihinnoitellun
kaapelin hankinnasssa älyllisen ristiriidan (cognitive
dissonance) jota ei kuitenkaan voi tunnustaa.
Paljon
tärkeämpänä hän pitää
vahvistimen ja kovaäänisen liittimien puhtautta.
Rahaa säästyy rutkasti kun uusien kaapeleiden
hankinnan sijaan puhdistaa hapettumat pois liittimistä
ja kaapelin päistä. Tästä Woodsilla on
omakohtaisia asiakaskokemuksia. "Vasta tehtaan pakkauksesta
otetun kovaäänisen toimimattomuus onkin johtunut
vahvistimen hapettuneista liittimistä.
Pestäänhän autotkin useammin kuin viiden
vuoden välein."
UUSIA MERKKEJÄ VANHOIN
Kotiteatterin monikanavainen
äänentoisto on uusi alue jossa uskomusten ja
todellisen tiedon määrä on lähes
tasapainossa. Alkuinnostuksessa usein yhä
tyydytään joukkoon erikokoisia ja laatuisia
kovaäänisiä joiden uskotaan antavan
luonnonmukaisen toiston. Koska Dolby 5.1:n kaikki viisi
kanavaa ja uuden 6.1:n kuusi kanavaa ovat
täysikaistaisia, on Woodsin mielestä huomattavasti
nykyistä enemmän kiinnitettävä huomiota
kaikkien kovaäänisten tasalaatuisuuteen.
Usko hyvään laatuun ja
pelkistettyihin ratkaisuihin on ollut Woodsin motto Sound
Centerin perustamisesta lähtien. Hän uskalsi tuoda
markkinoille Suomessa täysin tuntemattomia
merkkejä [kuten esimerkiksi AR, Nakamichi, Marantz,
Harman-Kardon ja Pickering.] Uskallusta riitti vaikka
hänelle Suomessa vakuutettiin että me emme
tarvitse uusia Hi-Fi merkkejä kauppoihin.
Meillähän on jo Salora. Samaa periaatetta Woods
toteuttaa nyt kotiteatterin äänentoiston
ratkaisuissa.
Sound Centerin nykyinen edustus,
amerikkalainen Outlaw on Suomessa tuntematon merkki, jonka
ulkoasu on hillitty, eikä siinä loista Tokion
yövaloja. Merkin suunnitelun takana ovat aikoinaan
NAD:n käynnistäneet avainhenkilöt. "Omat
NADin osakkeeni myin muuten jo runsaat 10 vuotta sitten, kun
yritys päätti aloittaa tuotannon Kiinassa
Tiananmenin aukion mielenosoitusten aikaan", Woods
huomauttaa. Hän on nyt mukana luomassa koko Euroopan
kattavaa Outlaw- myyntiverkostoa.
Robert Woodsin mielimusiikkia on
klassinen orkestri- ja kamariorkesterimusiikki.
Levyvalikoimasta löytyy myös runsaasti
perinteistä jazzia ja folk-musiikkia sekä kuten
hän itse määrittelee, "Simon & Garfunkel"
tyyppistä tuotantoa. Toistolaitteina on luonnollisesti
Acoustics of Finland AE-2X kaiuttimet kytkettynä NAD
7240 viritinvahvistimeen ja tietysti eri huoneessa Outlaw
1050 6.1 Dolby kotiteatteri viritinvahvistin, 6 kappaletta
AE-2X kaiuttimia ja amerikkalainen Atlamtic Technology
sub-woofer sekä uusi Avide/Malata-DVD soitin.
Ks:
Jo
30 Vuotta Korkealaatuista
Hifiä!
|